Magyar Zarándokút
Ráckeve
– Szent László híd
Mivel az előző utam végén be
kellett látnom, hogy a
távolabbi utakat már nem fogom tudni körtúrákkal bejárni, taktikát
váltottam.
Úgy döntöttem, hogy több nap alatt egy komoly szakaszt bejárok, és a
végén vonattal,
autóval jövök haza.
2013. 07. 13.
szombat
A nyári, kéthetes szabadságból erre a
néhány
napra esett a választásom, s mivel nem kellett sietnem, délután négykor
indultam. Ráckeve előtt kicsivel éreztem először, hogy a fáradsággal is
számolnom
kell, de a rövid pihenővel együtt is két óra alatt elértem a várost.
Picit
megpihentem a templom előtti téren, ahol éppen esküvőre készülődtek, de
aztán
hamar folytattam utamat, mert az idő szorított.
A nehezen megtalált
túrajelzések a város szélén az
árvízi töltésre tereltek, azonban én a töltés lábánál, az üdülőházak
mentén
futó aszfaltos utat választottam. Itt jóval könnyebb volt tekerni a
biciklit,
és még a gát tetején lévő jelzéseket is tudtam figyelni. Hosszan
haladtam ezen
az úton, mely később sóderesre váltott, majd elmaradtak az üdülők, és
egy erdő
után elértem a Makád felől érkező aszfaltos utat. Régebbi emlékeim
szerint
innen már aszfaltos út volt a sziget végéig, de most egy hosszú
szakaszon
javították, így rázós murván zötykölődtem a Tassi-zsilipig.
Átkelve a zsilipen megkerestem
a Halászcsárdát
(zarándokszállás is), melynek igazi békebeli, kertes vendéglő hangulata
volt.
Vízvétel után elhagytam az üdülőtelepet, és hamarosan választás előtt
álltam:
vagy követem a Duna töltésén a jelzéseket egészen Dunavecséig, vagy
balra
letérek az alternatív út mentén Tass felé. Az utóbbit választottam és a
községet
gyorsan magam mögött
hagyva, megnéztem az útba eső
Nemes grófi kastélyt, majd hamarosan
Kunszentmiklós utcáin tekertem. (Azóta átadták a város
zarándokszállását, így
kicsit módosították az útvonalat is.) A Tesco után egy bicikliúton
pillanatok
alatt elértem a templomot, ahová sikerült is bejutnom.
Egy hölgy éppen miseruhákat
vasalt, és az
„őrülteknek” kijáró tisztelettel fogadta történetemet. Megtudtam tőle,
hogy
holnap jó későn lesz szentmise, ezért úgy döntöttem továbbmegyek.
Persze azért
egy picit megpihentem az egyik padban. Különleges varázsa volt a
pihenésnek,
félhomályban, szinte egyedül, kissé fáradtan, sok-sok bizonytalansággal
magam
előtt. Maradtam volna még, de sajnos erősen sötétedett már, így mennem
kellett.
Már világítottak az utcai
lámpák, amikor kiértem a
városból. Gyorsan kerestem magamnak egy helyet, és le is telepedtem egy
kukoricás szélén. Csak a legszükségesebbeket hoztam magammal erre a
három napra
(sátrat sem), csupán egy hálózsák volt nálam. Sajnos a szúnyogok ki is
használták a lehetőséget, és bár 71 km-t tekertem ezen a napon, nem
volt
nyugodt éjszakám.
2013. 07. 14.
vasárnap
Kellemesen hűvös, kissé párás hajnalon
korán
elkezdtem készülődni. Elegem volt már a szúnyogok elleni küzdelemből.
Öt órakor
már a harmattól vizes dűlőúton próbáltam tekerni, ami a magas fű miatt
csak
néha sikerült.
A közeli napraforgótábla virágai már szépen beálltak az
éppen kelő napra, amikor végre kiértem az addigi dűlőútról a vasút
melletti szervizútra. Hosszan tekertem a zúzalékköves úton, a távolba
vesző, végtelen kiskunsági síkság közepén. Élveztem a még kellemesen
hűvös reggelt, s bár néha egy-egy vonat elment mellettem, ez sem
zavarta a békés harmóniát.
Hamarosan elérve ráfordultam az Alsószenttamásra vezető
bekötőútra.
|
|
A településen olyan börtönviselt emberek
élnek, akik megpróbálják újrakezdeni az életet, és itt a Szent Jobb
Lator templom közelében azt is érezhetik, hogy ez soha nem késő.
Pihenésképpen végigsétáltam a templom mögött lévő kálvárián,
elgondolkodtam a halála pillanatában megtért bűnözőnek szentelt templom
aktualitásán. A korareggeli napfényben ragyogóan állt a hófehér templom
a pusztában.
Egy gyors reggeli után folytattam utamat a vasút mentén,
csakhogy most már a túloldalán, egy alig felismerhető szekérúton, |
|
mely lassan balra hajlott, és Bösztörpuszta
előtt ki is vezetett a közeli országútra. Egy őzike
bogarászott éppen az út szélén, de sajnos egy érkező autó hamar
elzavarta.
Előtanulmányaimra hagyatkozva tudtam csak folytatni
utamat, mert a túrajelzések lassan elenyésztek, az utolsót később a
Nagyállás vasúti átjáróban láttam. Küzdelmes út várt rám a megélénkülő
erős szélben, az egyhangú poros úton. Tikkadtan, porosan értem
Homokszentlőrincre, ahonnan kezdve kicsit könnyebben haladhattam a
Nagy-ér csatorna mentén kacskaringózó gyalogúton.
|
Aztán az út elkanyarodott a csatornától, és sík terepen vezetett Dunavecse felé. A szeles, kristálytiszta időben szinte karnyújtásnyira látszott az M8-as Duna-hídja. Fél tízre értem el a várost, ahol éppen ekkor kezdődött a mise. Ki is használtam az alkalmat, majd egy óra múlva már az újra megjelenő ritka jelzések mentén kerekeztem a Duna töltésén. Elhaladtam az M8-as híd alatt, majd lefordultam a töltésről Apostagra.
A község után egy új kijelölésű szakaszra tért a Magyar Zarándokút. Élvezettel figyeltem a földutat, melyen először sík, később dombos terepen Dunaegyházára jutottam. Átérve a településen egy erdei gyalogúton folytatódott a túra, homokos úton, szép fák árnyékában. Az Ebédlesőhegyen álló geodéziai toronyhoz egy alig észrevehető, rövid ösvény vezetett fel a ritka fenyőerdőben. Megpihentem a toronynál, sajnos a tetejére nem lehetett felmenni. Köves, vízmosásos földút következett, melyen komolyan figyelni kellett az ereszkedésnél. Aztán szelídült a lejtő, az út is jobb lett, és bokrok, fák között elértem az 52 sz. főutat. Kereszteztem, majd a présházas, szőlős, nagyon hangulatos vidéken begurultam Soltra. Majdnem egy teljes kört írt le az útvonal a városban, hogy kissé délebbre ismét a szőlőhegyre kapaszkodjon vissza.
Lihegve értem fel a domb oldalában futó útra, ahol hamarosan egy nagyon kedves pihenőhely invitált ebédelésre. Egy ház mellett felállított hatalmas szőlőprés, padok, asztal és csodás kilátás.
Még hullott ringló is volt a közeli fa alatt, álmomban sem kívánhattam jobbat! Alaposan belaktam és kigyönyörködtem magam, aztán elindultam az addig csodált völgy felé a Duna irányába. Keresztülvágtam a réten, érintettem Révbérpusztát, majd a töltésen vezető, kissé egyhangú úton elértem a Teleki kastély elvadult parkját.
Kerestem volna a GCKALI geoládát, de a sűrű növényzet és a rengeteg szúnyog jobb belátásra bírt. Közben viszont rátaláltam a Teleki sírhelyre, ahol gróf Teleki Sándorné és négy gyermeke nyugszik, akik közül csak egy érte meg a felnőttkort. Megrendítő.
A kastély mellett sétáltam ki a kertből, majd jó nagy
kerülővel visszatértem a töltésen futó aszfaltos útra. Hosszan, jó
lendülettel tudtam haladni ezen a jó minőségű, árnyas szakaszon, majd
Harta felé elkanyarodva már jóval nehezebben a napos, igen meleg úton.
Itt azt hiszem el is néztem a jelzéseket, mert a következőt csak
Dunapataj után találtam meg, így erősen valószínű, hogy valójában
továbbra is a dunai töltésén haladva éri el a várost. (Na majd
legközelebb megnézem!) Mindenesetre egy fagylaltozás után hamar
továbbmentem a kényelmes bicikliúton a Szelidi-tó felé.
|
Zajlott az élet a tó körül, én pedig kihasználva a lehetőséget, jót fürödtem a strandon. Kipihenve, felfrissülve vágtam neki a Kalocsáig tartó 15 km-es egyhangú, kietlen szakasznak, és bár talán nem is volt olyan vészes, mint ahogy előre gondoltam, azért határozottan jólesett
Szakmár-Gombolyagon némi változatosság.
Megcsodáltam a falu határában a különleges képekkel díszített
zarándokszállást, elgondolkoztam a megtorlásként kivégzett 15 magyar
honvéd emlékére állított emlékhelynél. Vajon milyen lehetett a sorsuk,
mi miatt kellett ilyen fiatalon meghalniuk? Ehhez hasonló kérdések
sorjáztak még hosszan a gondolataimban, így már csak azon kaptam magam,
hogy Kalocsa határában járok. Tettem egy kerülőt a bazilika felé,
végigsétáltam a főutcán, aztán a temetőnél kettéágazó zarándokút Hajós
felé induló ágán hagytam el a várost.
|
||
De ekkor már erősen esteledett, ezért egy megfelelő
kukoricás szélén megágyaztam magamnak. Szó szerint, mert frissen
kaszált szénából királyi fekhelyet készítettem, még egy alkalmi
„baldachint” is rögtönöztem a szúnyogok ellen. Kényelmesen
elhelyezkedtem alkalmi fekhelyemen, miközben az éppen lebukó nap
vörösre festette a látóhatáron a fákat. A tegnapinál egy kicsit
nyugodtabb volt az éjszakám, bár valószínű, hogy ehhez a nehéz terepen
letekert 100 km is erősen hozzásegített.
|
||
2013.
07. 15. hétfő
Csomagom
alig lévén, jó korán, háromnegyed
ötkor, enyhén fátyolos ég alatt vágtam neki az új napnak. Mire kiértem
a
mezőről, már sikerült is izomlázas tagjaimat értelmes munkára bírni.
Az országútról egy rövid letérő nyílt
balra, egy szőlős, présházas domb
tetején álló geodéziai torony felé. Éppen akkor kelt a nap, amikor
felértem az
út szélén álló harangláb és feszület mellé. Bár tovább már nem sok
érdekeset
vártam, de lendületből még elmentem az utca végéig,
…és
tátva maradt a szám. Teljesen valószínűtlenül egy csodálatos
rózsakertben
találtam magam. A párás hajnalon fantasztikus illatot árasztott
magából,
tökéletesen elvarázsolt a hangulata. Ez a kis domb maga volt a
varázslat, jó
kezdése volt a mai napnak.
Visszatértem
az országútra, hogy a falu túlsó végén egy alig észrevehető földútnál
balra
letérjek róla. Hangulatos mezők, veteményeskertek mentén elértem
Homokmény öreg
temetőjét, ahol kalandos módon megtaláltam a GCMEGY geoládát, majd
áttekerve a
falun az országútról ismét letérve Sármégy templománál megkerestem a
láda
virtuális pontját is. Megreggeliztem a
régi templom szépen feltárt falainál. A
közeli napraforgó táblában madarak daloltak, pockok zörögtek, távolban
már oszlott a reggeli pára. Nagyon
élveztem a reggel hangulatát, majd folytattam utamat a forgalmatlan
aszfaltos országúton. De az öröm nem tartott sokáig, |
mert egy
kereszteződéstől földesre váltott
az út, és így jóval nehezebb volt rajta haladni. Cserébe viszont erdők,
mezők
mentén, változatos hangulatú terepen kalauzolt át a
Duna-Völgyi-Főcsatorna
hídjáig, hogy azon átkelve egy igazi mocsaras, ingoványos terepre
tereljenek a
jelek. A közeli Vörös mocsár elnyúló végébe vezetett be itt a túra, és
bár
látszott az út gondos kiépítése, a magas fű, és néhol cuppogó talaj
miatt igen
nehéz, bár nagyon élménydús szakasz várt itt rám.
Csodálkozott is egy helyi gazda, akivel szóba
elegyedtem, aztán meg csak szidta az út építőit, hogy azóta sem tartják
karban, és csak elgazosodik az egész. Volt benne némi igazság, de azért
én sem vagyok „cukorból”, így fél óra múlva kissé sárosan, de egy
csodálatos élménnyel gazdagodva Császártöltés utcáin kerekeztem a
közeli horgásztavak felé.
Megpihentem egy padnál a Rudi kopjafa közelében, miközben
kellemes emlékek tolultak fel bennem. Egy régebbi túrámon emlékezetes
éjszakát töltöttem itt a tavak mellett, jó volt visszagondolni rá. |
Friss
lendülettel folytattam utamat a lápos terület szélén, elhaladtam egy
gémeskút
közelébe épített pihenő mellett, és nemsokára már a Hajósi pincefalu
romantikus
utcáin tekertem. Most nem sokat időztem a faluban, s a kiépített
bicikliúton
hamar át is értem Hajósra. Szerencsémre találtam egy biciklis boltot,
ahol
tudtam vásárolni műszerolajat, mivel már kétségbeejtően nyikorgott a
kiszáradt,
poros bicikliláncom. A javítás után megnéztem az Érseki-kastélyt, majd
elhagytam a falut. Császártöltés előtt a mocsárban azt hittem, ennél
rosszabb
már nem lehet, de tévedtem, lehet! Derékig érő gazban, alig
felismerhető
nyomvályús úton vergődtem az erdőn át, csupán a zárt erdő elhagyása
után vált
kissé járhatóbbá az út. Volt egy hely, ahol mintha nem lett volna elég
a fűtől
láthatatlan buckák nyaktörő akadálya, még egy méhecske is megtámadott,
és
megcsípte a kezem. De végre kiértem egy járhatóbb földútra, majd lassan
elértem
egy aszfaltozottat, mely nyilvánvalóan egészen Dusnokig elvezetett
(volna).
Csakhogy, a GPS-em egyértelműen jelezte, hogy a zarándokút vonala letér egy földes útra, és nem kevés lelkierő kellett hozzá, hogy elhagyva a kényelmes utat, kövessem a letérőt. Pedig bőven megérte, mert egy kis kápolnából, az 1889-ben állított Feketi-keresztből, és a közeli Mária-forrásnál kialakított kis tóból álló szimpatikus zarándokhelyhez vezetett. Először is volt egy különleges hangulata, másodszor nem volt teleaggatva az ilyen helyeken megszokott giccses szentképekkel, harmadszor pedig egy csekély árnyékú fa alatt bőven volt pihenésre alkalmas hely. Ki is használtam a lehetőséget, és a déli nagy melegben kiadósat ettem és pihentem a fa enyhet adó árnyékában.
Bő fél óra múlva vágtam neki a folytatásnak, mely már nem tért vissza az előző kényelmes útra, hanem hátulról, egy földúton közelítette meg Dusnokot. Kacskaringós utcákon átértem a településen, majd ráálltam az 51 sz. főútra, melyről hamarosan lekanyarodtam egy ipartelepnél. Raktárépületek, elhagyott istállók között tekertem vagy másfél kilométert, amikor a buszfordulónál elfogyott a betonos út és egy jól járható földúton folytathattam utamat. Erdősávok, magaslesek mentén lassan átértem a közeli erdő túlsó végére, ahol már egy jóval jártabb úton jutottam el az M9 autópálya széléig, majd a pálya mellett a Szent László híd keleti lábáig.
Tulajdonképpen ez volt az uticélom, innen már a Duna túloldalán vezet tovább a zarándokút, de azt én most már nem követtem. Jóleső érzéssel pihentem meg és ennek örömére jól belaktam elemózsiám utolsó adagjával. Igaz, volt még előttem feladat, hiszen vissza kellett még jutnom Kalocsára a Magyar Zarándokút fő gerincvonalán, de ezt már könnyű karikázásnak képzeltem. Nem is lett volna semmi gond, ha nem éppen akkor javítják a töltésen futó aszfaltos utat, és nem kell hosszú kilométereken keresztül 5-10 cm mély homokban vergődni. Fárasztó is volt, nem is haladtam, és ráadásul még egy eső is elkapott. A töltés lábánál lévő erdőben kerestem menedéket, de itt meg a szúnyogok ettek meg. Végül beértem Fajszra, ahol a temető egyik hatalmas fája alatt vészeltem át az eső végét. Jó helyem volt és ide látszott a közeli impozáns templom is, de amúgy pár perc alatt el is állt már a zápor. A falu túlsó végén lementem a dunai komphoz, melynek felújított régi épülete szolgál most zarándokszállásként, s ekkor ismét rám zúdult az eső. Nem úgy, mint először, hanem ömlött, szakadt, mintha dézsából öntenék. Nagy szerencsémre éppen egy fedett pihenőben ért, így ezt is megúsztam szárazon.
Mondanom sem kell, hogy ezután erősen igyekeztem, hogy minél hamarabb túljussak a nyílt terepen. Éppen ezért Bátyáig komoly lendülettel zavartam le az utat, s bár ijesztgetést még kaptam, esőből már nem jutott. Viszont Bátyán az addigi erőltetett menet miatt egy komoly fáradtság lett rajtam úrrá, ráadásul néhány kekszen kívül már komolyabb ennivalóm sem maradt. Némileg erőre kaptam attól a kevés kalóriától, és szerencsére a falu utáni hangulatos kerülőút is elterelte a figyelmemet a fáradtságról, így aránylag hamar elértem azt a helyet, ahol bezárult a kör, ahol két napja kelet felé elhagytam a várost.
Letelepedtem egy parkban a városon átvezető 51 sz. főút mellett, és megkönnyebbülten hívtam Klárit, hogy hol várom Kalocsán. Bár csupán 85 km-t tekerten ezen a napon, sokkal fáradtabbnak éreztem magam, mint tegnap, de ki bánta, hiszen három nap alatt, 258 km-rel a lábamban, sikeresen lejártam a tervezett utat. Hamarosan meg is érkezett Klári, és alig ismert rám, úgy lebarnultam a túrán. Bepakoltam a biciklit és kényelmesen hazaautóztunk.
Emlékezetes,
jó hangulatú utat jártam végig, nagy szerencsém volt az időjárással is,
igazán
kellemes utat tudhattam magam mögött.