Geodéziai tornyok
Dékánhegy-Garábhegy
2025. 07. 18.
péntek Elég meggondolatlanul péntekre képzeltem el
az újabb
utat. Kelenföld felé is volt egy kis izgalom (…hogyan tud egy vonat reggeli 5 órakor 10
perc késést összehozni
Fehérvártól Camponáig?), de végül Kelenföld érintésével
szerencsésen
lejutottam Siófokra, majd az átszállást követően, döcögve ugyan,
Bábonymegyerre.
|
Az állomásról rövid sétával elértem azt az elágazást, ahol Tengőd felé indul az országút. 2016-ban itt lett elegem már a reggeli órákban a túrából a szeles, hideg idő miatt, s az itteni focipálya kispadján reggeliztem, s rendeztem soraimat. Mennyivel más volt most a környék hangulata! Ennek megfelelően jó lendülettel, vidáman róttam a kilométereket. A távolban, igaz szabad szemmel még alig láthatóan, már fel-feltűnt a geotorony.
|
Aztán emelkedni kezdett az út, s az erdős környezetben nemsokára elértem az általam ismert legjobb letérőt a torony felé. Egy ideig simán kapaszkodtam az ösvényen, majd egy farönkök alkotta akadály után vége is lett.
|
Sajnos a térképpel ellentétben, innentől kezdve szinte semmilyen út nem vezetett tovább. Szerencsére az elég meredek emelkedőn sikerült egy fák közötti csapáson tovább kapaszkodni, amíg el nem értem az oldalazó szint utat. |
Innen már pillanatok alatt elértem a tornyot, de felmászni a rozoga falétrák miatt nem lehetett. (Én úgy gondolom, hogy a fém létrák eltávolítása, kontra produktív megoldás a biztonság növelésére, hisz a „szükség létrák” ha lehet még veszélyesebbek, mint az eredetik. …vagy csak egyszerűen ellopják a vasat?) Később elgondolkoztam, hogy a déli irányba menő, jól járható úton megyek lefelé, de túl nagy kerülő lett volna, így leereszkedtem arra amerre feljöttem. A farönk akadálytól viszont egy oldalazó, jól járható földúton mentem vissza az aszfaltos útra, amin már hamar visszaértem a település buszmegállójába.
|
Alig értem el a megállót, amikor egy helyi hölgy is odaért. Reménykedve kérdeztem, hogy csak nem jön hamarabb is busz, de sajnos kiábrándított, hogy a legközelebbi, az általam is tudott, 30 perc múlva jön. Viszont kihasználva az időt, a közeli napraforgómező széléről készítettem néhány fényképet. Azt hiszem elég jól sikerültek a képek, így nem volt haszontalan a várakozás. Pedig elég cifra utazás várt rám, a menetrendből adódó terv a következő volt:
|
Az érkező busz bevisz Somra, ahol az egy óra múlva érkezővel tovább Iregszemcsére, majd 10 perces átszállást követően egy harmadikkal Magyarkeszire. Keresztül kasul bebuszozom a környéket, (az egész manőver közel 2 órába telik), pedig csupán 12 km-re voltam a következő toronytól.
Szóval, egyelőre gyanútlanul szálltam le Somon, vásároltam, ettem, majd körbejártam a faluban. Megcsodáltam impozáns templomot (fényképezni nem volt könnyű a sok vezeték miatt), megnéztem a kultúrházat, majd kíváncsian figyeltem a közeli gólyafészek lakóinak életét. Fantasztikus volt az a boldog öröm, kelepelés, amivel fogadták a fészekre visszatérő társukat.
Közben elérkezett az idő a busz érkezésére, el is ment az 5 perccel előbbi járat, de az enyém sehol. 5 perc, 10 perc, 15 perc… Ekkor már sok értelme nem is volt várni, hisz a következő átszállásra csupán 10 perc lett volna. Zakatolt az agyam, hogyan is tovább, s úgy döntöttem, gyerünk gyalog (Csupán az elvesztegetett egy óra bosszantott!). Persze mire elég távolra értem, befutott a buszom, de már nem érdekelt, hisz futva sem értem volna már el. Aztán lányos zavaromban lejártam egy felesleges kerülőt, de hamarosan már a Nagyberény felé menő úton gyalogoltam. Itt, csak úgy megállt egy kisteherautó, hogy elvihet-e a faluig. Naná, hogy elvihet, köszöntem is, jobbkor nem is jöhetett a segítség! (Még hogy nincsenek angyalok...!)
|
Aztán ismét gyalogosan elmaradt a falu, én kitartóan toltam a kilométereket, gps-em folyamatosan reklamált, hogy arra nincs is út. Én pedig ha nem volt, hát csináltam. Szerencsére sok helyen már learatták a gabonát, így aránylag könnyen haladtam a tarlós mezőn. Vissza-visszanéztem, hisz szép volt a táj, de igyekeznem is kellett, hogy ha még el akarom érni a buszt a torony utáni faluban. Végre átbuktam a dombtetőn, s a távolban felsejlett a célom, a második torony.
|
Később elértem a T elágazást, s itt kezdődött a fekete leves. Innen ugyanis csak oldalt vezet út, innen toronyiránt kell menni! Először tarlóval kezdődött, ez még egészen kiváló volt, aztán jött a kukoricás. Nagy szerencsémre még nem vágtak a levelei. De ha még nem lett volna elég, napraforgó tábla következett. Ez már messze volt a kellemestől a dörzspapír leveleivel. Végül 1 km után kiértem az innenső útra, amin már szinte élvezet volt gyalogolni.
|
Végre elértem a geotornyot, s mivel felmászni nem lehetett, gyorsan folytattam utamat. Sajnos a toronytól levezető nyiladék teljesen használhatatlan volt, így egy kis kerülővel jutottam a völgybe. Ekkor már láttam, hogy 2, azaz kettő perccel érek előbb a buszmegállóba mint a busz indulása. (Jól jött most az az autóstopos előny!) Mit mondjak: zaklatott, sietős gyaloglás volt. Pedig egy kanyarban egy őzike szinte az orrom elé ugrott a bokorból, de hát persze nem tudtam lefényképezni… de legalább láttam.
|
Izzadtan, lihegve értem Felsőnyék buszfordulójába, s már jött is a járat. Ez bezzeg nem késett, de legalább elértem. Sokat kellett volna várni, ha lekésem! Itthon megnéztem az adatokat: a több mint 13 km alatt 5,1 km/órás tempót diktáltam tökön-babon keresztül. Nem csoda, hogy elfáradtam!
De végül eljutottam Siófokra, (közben a buszút alatt átvészeltem egy felhőszakadást), s a vonat 10 perc késéssel, végre elindult hazafelé. Persze még nincs vége: Kápolnásnyéknél jó fél órát vártunk egy előttünk lerobbant mozdony miatt. Közben ismét leszakadt az ég, s egy csodálatos szivárvánnyal örvendeztetett meg bennünket a természet. Végül csak hazaértem, a tervezett 14 km helyett 23-al a lábamban. (Mit nekem plusz 9…10 km!) Amúgy pedig elgondolkoztam, hogy visszaigénylem a nyugdíjas vasúti jegyem árának a felét. :)
Végül is szép túra volt, de lehet, hogy a péntekeket ezután kihagyom…